فن آوران عمران پاریز، تنها تولید کننده بخاربند با استفاده از تکنولوژی نانو و ذوب داغ مطابق با استاندارد CE اروپا

حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

91690401021

با ما در تماس باشـید

بخاربند و موارد استفاده از آن

زمان مطالعه8 دقیقه

تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲تعداد بازدید : 32نویسنده : دسته بندی : بخاربند, عایق بخاربند
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

مقدمه

خرابی و پوسیدگی سقف و دیوار‌ها یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که ممکن است برای هر ساختمانی رخ دهد. یک خرابی کوچک در آن‌ها می‌تواند به کل سازه آسیب برساند. از این رو بشر در طول تاریخ همواره به دنبال راهی برای جلوگیری از این اتفاق بوده است. علاوه بر این، خرابی‌های به وجود آمده در سقف و دیوار‌های یک ساختمان می‌تواند سبب هدر رفتن انرژی نیز شوند. امروزه تمام دنیا دچار بحران انرژی شده است به همین دلیل همه مردم به این باور رسیده‌اند که استفاده از عایق بخاربند برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی، خرابی ساختمان و در کل کاهش هزینه‌های اضافی ضروری است.

همانطور که می‌دانید در یک ساختمان رطوبت و گرما به دلیل داشتن چگالی کم‌تر به سمت بالا حرکت می‌کند. سقف‌های شیروانی، پانل‌های کاذب کناف و… به دلیل ساختار خاص خود محل مناسبی برای تجمع رطوبت هستند. این اتفاق دلیل اصلی بروز خرابی و فرسودگی در دیوارها و سقف است. وظیفه اصلی بخاربندها این است که از آسیب رساندن رطوبت به ساختمان جلوگیری کند. برای آشنایی کامل‌تر با عملکرد این نوع عایق‌ها تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

عایق بخاربند چیست؟

به بیان ساده این عایق‌ها، یک مانع نفوذ ناپذیر است که برای جلوگیری از ورود بخار آب و رطوبت به دیوار‌ها، سقف و حفره‌های کف استفاده می‌شود. افرادی که در خانه‌هایی با فضای بسته زندگی می‌کنند، در طول روز با انجام کارهای روزمره خود مانند دوش گرفتن و استفاده از وسایلی همچون ماشین لباس ‌شویی باعث افزایش رطوبت هوای خانه می‌شوند. رطوبت زیاد هوا موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی از جمله رشد کپک، پوسیدگی مصالح به کار رفته در ساختمان و در نهایت تخریب آن می‌شوند. حال این عایق‌های بخاربند هستند که رطوبت هوا را کنترل کرده و مانع بروز چنین مشکلاتی می‌شوند.

ویژگی‌ها و ساختار عایق بخاربند کدامند؟

این عایق حداقل از دو لایه پلی استر و یک لایه پلی اتیلن تشکیل شده است. لایه پلی اتیلن تعبیه شده در آن به عنوان یک لایه تنفسی عمل می‌کند. این لایه دارای روزنه‌های نانو است و با عمل آب ‌بندی و رطوبتی، به اصطلاع موجب انجام عمل بازدم در ساختمان می‌شود. در واقع لایه پلی اتیلن با استفاده از این روزنه‌ها رطوبتی که در ساختمان جمع شده است را خارج می‌کند. این خصوصیت عایق‌های بخاربند را بین عایق‌های رطوبتی دیگری همچون ایزوگام منحصر به فرد ساخته است. لایه‌های پلی استر موجود در این عایق خاصیت ضد باکتریال داشته و از لایه پلی اتیلن محافظت می‌کنند.

این عایق معمولا به صورت رول‌هایی با ۵۰ متر طول و تقریبا 6/1 متر عرض در بازار موجود است. همچنین ضخامت‌ها و گرماژهای گوناگونی نیز دارند. اما به طور کلی در ۴ گروماژ اصلی به بازار عرضه می‌شوند که عبارتند از:

G100 per M^2 که بیش تر برای سازه‌های سبک، دیوار و سقف‌ کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
G120 per M^2 از این گرماژ نیز برای سازه‌های سبک، دیوار و سقف‌های کاذب در مناطق با رطوبت نسبی کم می‌توان استفاده کرد .
G120N per M^2 از این گرماژ نیز برای سازه‌های سبک، دیوار و سقف‌های کاذب در مناطق با رطوبت نسبی کم و متوسط با توجه به خاصیت نانو بودن آن می‌توان استفاده کرد .
G140 per M^2 از این گروماژ نیز برای سازه‌های سبک، دیوار و سقف‌های کاذب در مناطق با رطوبت نسبی متوسط می‌توان استفاده کرد .
G140N per M^2 از این گروماژ نیز برای سازه‌های سبک، دیوار و سقف‌های کاذب در مناطق با رطوبت نسبی بالا با توجه به خاصیت نانو بودن آن می‌توان استفاده کرد.
G160NH per M^2 از این گرماژ نیز برای کلیه مناطق و مکانها میتوان استفاده نمود.یه محصول به تمام معنا قابل رقابت با کلیه محصولات تولیدی در خارج از کشور که هم از تکنولوژی ذوب داغ و هم از نانو استفاده شده است و تشکیل شده از دو لایه پلی استر نبافته نانو+دولایه پلی اتیلن تنفسی+یک لایه پلی استر نبافته ساده.

عایق‌های بخاربند برای چه مناطقی مناسب هستند؟

اگر شما در مناطقی با آب و هوای معتدل زندگی می‌کنید قطعا به عایق بخاربند نیاز دارید. مناطقی که دارای این شرایط آب و هوایی هستند، در فصل‌های گرم رطوبت هوا بسیار زیاد بوده و در فصل‌های سرد نیز نیاز به سیستم‌های گرمایشی قوی برای گرم کردن ساختمان‌ها دارند. این بدین معنا است که در تمام فصول سال احتمال تجمع بخار آب و رطوبت در ساختمان وجود دارد. مناطق سردسیر نیز به دلیل استفاده زیاد از سیستم‌های گرمایشی به این عایق‌ها نیاز پیدا می‌کنند.

چه دیوار‌هایی به عایق‌های بخاربند نیاز دارند؟

اگر دیوارهای ساختمان از مصالحی همچون آجر، سنگ، گچ، سیمان الیافی یا بلوک ساخته شده باشند، احتمال ورود بخار آب و رطوبت به حفره‌های آن‌ها و آسیب رساندن به سازه بیشتر است. این دیوارها قطعاً به لایه محافظتی نیاز دارند. به طور کلی، نصب این عایق‌ها برای تمام دیوارهای خارجی در مناطق سردسیر و مناطقی که آب و هوای مرطوب دارند، ضروری است. علاوه بر دیوارهای خارجی بهتر است عایق بخاربند را در اتاق‌های زیرشیروانی، سقف‌ها و کف ساختمان نیز اعمال کنید تا از بروز هر گونه آسیب به خانه خود جلوگیری کنید.
انواع و اقسام عایق بخاربند

همانطور که گفته شد عایق‌های بخاربند باعث تخلیه بخار آب و رطوبت جمع شده در قسمت‌های مختلف ساختمان می‌شوند. مهندسان بر همین اساس این عایق‌ها را به ۳ دسته تقسیم می‌کنند و به درصد نفوذ پذیری آن‌ها نسبت به رطوبت «Sd» می‌گویند. در واقع Sd به مقدار بخاری گفته می‌شود که در مدت زمان معینی از عایق عبور می‌کند. با اندازه ‌گیری Sd می‌توان عملکرد عایق را مورد ارزیابی قرار داد. 

انواع عایق‌ها عبارتند از:

بخاربند‌های سطح W1: این دسته از عایق‌ها شامل موادی مانند غشای لاستیکی، ورق پلی اتیلن و ورق فلز هستند. میزان Sd اندازه‌ گیری شده برای آن‌ها 0.03 یا کم‌تر تخمین زده شده است.

بخاربند‌های سطح W2: Sd این نوع عایق‌ها بین ۰.03 تا ۱ است. بخاربند‌های سطح II از پلی استایرن منبسط، کاغذ آسفالت و کاغذ کرافت با روکش قیر تشکیل شده‌اند.

بخاربندهای سطح W3: Sd این نوع بخاربند‌ها بین ۱ تا ۱۰ اندازه‌گیری شده است. مواد تشکیل دهنده آن‌ها عبارتند از چوب‌های فایبرگلاس، عایق‌های سلولزی، تخته‌های گچی، بلوک‌های بتنی و الوارهای تخته‌ای.
مزایای استفاده از عایق بخاربند

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم عایق‌ بخاربند مانع از رشد کپک و قارچ در فضای خانه شما می‌شوند. این امر فضای خانه را تمیزتر و بهداشتی‌تر نگه‌ میدارد از ابتلای شما به بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند. همچنین رطوبت می‌تواند باعث ایجاد لکه‌هایی روی دیوارها و سقف خانه شود و زیبایی ساختمان شما را به خطر بیندازد. علاوه بر ایجاد لکه، می‌تواند باعث فرسودگی دیوار‌ها، سقف و حتی کف خانه شما شود. همه این‌ها شما را مجبور می‌کند هزینه‌های گزافی برای تعمیر و بازسازی خانه بپردازید. با استفاده از این عایق‌های محافظ دیگر نیازی نیست نگران این مشکلات باشید. استفاده از بخاربند تنها هزینه‌ای که برای شما در پی خواهد داشت تعویض خود عایق است که در مقابل هزینه‌های بازسازی مقداری ناچیز است.

این عایق‌ها وزن بسیار کمی نسبت به ایزوگام دارند. وزن هر متر مربع از این عایق بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ گرم بوده در حالی که ایزوگام بین ۳ تا ۴ کیلو است. قاعدتا داشتن وزن کم‌تر، فشار کم‌تری نیز به سقف وارد کرده و از خرابی آن جلوگیری می‌کند. همچنین برخلاف ایزوگام، برای نصب این عایق‌ها نیازی به گرما و شعله نیست و به راحتی روی سقف و دیوار‌های منزل شما نصب می‌شوند.
معایب استفاده از عایق بخاربند

استفاده و نصب نادرست از این عایق‌های محافظ منجر به افزایش مشکلات مربوط به رطوبت می‌شود. بخاربند‌ها برای جلوگیری از تجمع رطوبت و نم‌دار شدن فضای داخلی دیوارها و سقف نصب می‌شوند. بخاربندهایی که در قسمت داخلی دیوارها نصب می‌شوند، به درستی رطوبت را خارج نمی‌کنند و علاوه بر این از خشک شدن نم به وجود آمده روی قسمت‌های داخلی خانه جلوگیری می‌کنند. اگر بخاربند‌ها را در بیرونی‌ترین قسمت دیوار‌ها نصب کنید نیز باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود. پس برای اعمال این نوع عایق‌ها با یک متخصص تماس گرفته و این کار را به هر کسی نسپارید.
نکاتی که باید در استفاده از عایق بخاربند به آن‌ها توجه کنید

اگر خانه شما دارای دیوارهای بتنی است، از بخاربند سطح l استفاده کنید.
کارشناسان توصیه می‌کنند که برای گرفتن نتیجه بهتر از یک سیستم تهویه مناسب در ساختمان نیز استفاده کنید.
از بخاربند‌هایی که کاملا غیر قابل نفوذ هستند، مانند دیوارپوش‌های پلی اتیلن یا وینیل، در فضاهایی که دارای تهویه مطبوع هستند، خودداری کنید.
تمام شکاف‌ها و سوراخ‌های دیوار را با عایق به خوبی بپوشانید. انسداد کامل شکاف‌‌ها برای نصب عایق بخاربند ضروری است و از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌کند.
در صورت استفاده از ورق‌های پلی اتیلن، از نوار آب‌بندی مخصوص برای اتصال عایق به دیوار یا سقف استفاده کنید.

ارسال دیدگاه
مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول