فن آوران عمران پاریز، تنها تولید کننده بخاربند با استفاده از تکنولوژی نانو و ذوب داغ مطابق با استاندارد CE اروپا

حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

91690401021

با ما در تماس باشـید

عایق بندی شینگل چیست؟

زمان مطالعه7 دقیقه

تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲تعداد بازدید : 9نویسنده :
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

مقدمه| عایق بندی شینگل

در این نوشتار به بحث درباره نحوه پوشش سقف‌های شیب‌دار خواهیم پرداخت. آیا تاکنون در خصوص عایق بندی شینگل، مطلبی خوانده‍اید؟ این سبک از پوشش سقف‌های شیب‌دار با توجه ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، امروزه در صنعت ساختمان‌سازی مورد توجه طراحان، مهندسان این حوزه و همچنین مشتریان آن‌ها قرار دارد. شما هم برای آشنایی بیشتر با این سبک، این مطلب را تا انتها بخوانید.

تاریخچه شینگل

این نوع از پوشش سقف‌های شیب‌دار، ترکیبی از گرانول معدنی و قیر پلیمری است که به وسیله شبکه‌ای شیشه‌ای به یکدیگر متصل شده‌اند. شینگل بیش از صد‌سال در آمریکا و همچنین چندین دهه در کشورهای اروپایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبک از عایق بندی نخستین بار در سال 1901 میلادی در آمریکا با به کار‌گیری تکه پارچه‌های پنبه‌ای، مواد ارگانیک، پشم و چوب جهت جلوگیری از خسارت‌های ناشی از طوفان، بارش‌های سیل‌آسا، زلزله و… به خانه‌ها مورد استفاده قرار گرفت. با گذشت زمان و پیشرفت‌هایی که در زمینه توسعه و بهبود مقاومت شینگل‌ها اتفاق افتاد، شینگل فایبرگلاس در سال 1960 میلادی و سه دهه پس از آن یعنی در سال 1990 میلادی، شینگل آسفالتی که در زمان حال نیز در طرح‌ها، رنگ‌ها و انواع مختلف به کار می‌رود، به بازار عرضه شد.

کاربرد شینگل

در کنار بحث مقاومت بالای این نوع از پوشش سقف‌های شیب‌دار، از نگاه زیبایی شناختی نمای یک ساختمان هم می‌توان شینگل را یک انتخاب مناسب دانست. بدین جهت، سقف‌های شیب‌دار ویلا‌های لوکس، مجتمع‌های مسکونی، سوله‌ها، آلاچیق‌ها و حتی اماکن تجاری یا اداری را با استفاده از عایق بندی شینگل تحت پوشش قرار می‌دهند. عمر طولانی شینگل در برابر رطوبت یا طوفان‌های شدید به دلیل وجود قیر در ساختار آن، همچنین مقاومت فیزیکی بالا در برابر ضربه‌های شدید و عدم تغییر رنگ این نوع پوشش در مقابل آفتاب در طول زمان به علت استفاده از گرانول در فرایند ساخت شینگل، موجب شده است تا به یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین ابزار عایق بندی در سراسر جهان تبدیل شود.

لایه بخار‌بند

لایه بخار‌بند یک ابزار کمکی است که به منظور پیاده‌سازی مقاوم‌تر و باکیفیت بیشتر پوشش سقف‌های شیب‌دار به روش شینگل، به کار می‌رود. لایه بخار‌بند مانند یک لایه عایق برای پوشش شینگل سقف ساختمان عمل می‌کند؛ این لایه با جلوگیری از ورود آب ناشی از بارش باران و برف به داخل سقف، موجب افزایش طول عمر عایق ساختمان شده و به دنبال آن، احتمال بروز مواردی مانند: پوسیدگی سقف، یخ زدن لوله‌ها و… را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
زیرشینگلی| عایق بندی شینگل

در پوشش سقف‌های شیب‌دار با استفاده از عایق شینگل، پیش از نصب لایه آخر یا همان شینگل، از یک پوشش محکم و دارای مقاومت بالای پارچه‌ای به منظور آب بندی کردن سقف استفاده می‌شود که به آن زیر‌شینگلی می‌گویند. سبک بودن، سهولت در نصب، تهویه مناسب و چسبندگی لبه‌ها از جمله ویژگی‌های زیر‌شینگلی است که موجب می‌شود تا سازندگان ساختمان، جهت افزایش کیفیت و بهره‌وری عایق شینگل به کار رفته از آن، کمک بگیرند.

مدل‌های شینگل

یکی از عواملی که تاثیر چشم‌گیری در استقبال از این نوع پوشش سقف‌های شیب‌دار دارد، تنوع مدل‌های شینگل است. عایق بندی شینگل در طرح‌های جذاب و خلاقانه‌ای مانند: آجری، پله‌ای، لانه زنبوری و موزاییک با استفاده از طیف‌های رنگی زیبا و دلنشین، موجب شده است تا یک بازار هدف سودآور برای به کار‌گیری این دسته از محصولات، در صنعت ساختمان‌سازی شکل گیرد.

شینگل‌های پرفروش

در این قسمت به معرفی سه دسته از شینگل‌های پرطرفدار و پرفروش موجود در بازار خواهیم پرداخت.

شینگل Master: این دسته از شینگل‌ها که دارای هشت طیف رنگی با سایه‌های گوناگون است، دارای مقاومت بالا و کیفیت مطلوب به واسطه قابلیت هم‌پوشانی لایه‌های تشکیل‌دهنده آن است و استفاده از آن، یک جلوه طبیعی به نمای ساختمان می‌بخشد.
شینگل Premium: این دسته از شینگل‌ها به دلیل برخورداری از شکل‌ها و رنگ‌های گوناگون، پرکاربردترین و پرفروش‌ترین شینگل‌های موجود در بازار هستند که سلیقه‌های افراد مختلف را پوشش داده و برای هر ساختمانی که سقف شیب‌دار دارد، مستقل از نوع کاربری آن (اعم از تجاری، مسکونی و…) می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. این دسته از شینگل‌ها دارای زیرمجموعه‌های متنوعی هستند که اسامی آن‌ها عبارت اند از: شینگل Premium Rectangular، شینگل Premium Mosaik،

شینگل Premium Liberty، شینگل Premium Traditional و شینگل .Premium Gothic

شینگل Euro Polymeric: این دسته از شینگل‌ها که کیفیت بالای آن به دلیل استفاده از نوعی پلیمر و قیر خاص در ساختار آن است که در یک فرایند آزمایشگاهی به دست آمده که منجر به افزایش مدت زمان دوام و مقاومت بالای این نوع شینگل می‌شود، با بهره‌گیری از طرح‌هایی خاص، مورد توجه افراد سخت‌پسند قرار گرفته است. این مدل از عایق بندی شینگل، شامل زیرمجموعه‌هایی است که اسامی آن‌ها عبارت اند از:شینگل Chalet، شینگل Forest و شینگل .Versaille

مقایسه شینگل با سایر عایق‌ها

از گذشته تا به حال، روش‌های مختلفی مانند: استفاده از ورق‌های سنگ‌ریزه، سفال بام، ورق‌های شیروانی، ورق‌های فلزی، ورق‌های PVC و… برای پوشش سقف ساختمان‌ها مورد توجه افراد قرار گرفته است. این در حالی است که به کار‌گیری هرکدام از روش‌های ذکر شده دارای معایبی( اعم از وزن بالای پوشش، هزینه زیاد، ماندگاری محدود و…) است؛ بنابراین، بهره‌گیری از پوشش شینگل با توجه به طول عمر بیشتر، وزن کم‌تر، سهولت در نصب، هزینه پایین‌تر پیاده‌سازی و مهم‌تر از همه، مقاومت بالای شینگل در برابر آسیب‌های طبیعی یا فیزیکی احتمالی نسبت به سایر روش‌های ذکر شده، هر روز بیش از پیش، مورد توجه همگان است.
لایه‌بندی شینگل ، عایق بندی شینگل ، عایق بندی شینگل

وزن کم پوشش شینگل، جابجایی و در نتیجه سرعت استفاده از آن را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد. یک ورق نازک شینگل از 5 لایه تشکیل شده است. اجزای تشکیل‌دهنده این لایه‌ها عبارت اند از:

لایه اول: این لایه که از سنگ ریزه‌ها تشکیل شده است، بیرونی ترین لایه شینگل است که شکل نهایی آن را در معرض دید افراد قرار می‌دهد.
لایه دوم: این لایه به وسیله قیر مخصوص پوشانده می‌شود.
لایه سوم: این لایه که پوششی از جنس فایبرگلاس دارد، استحکام لازم شینگل را فراهم می‌کند.
لایه چهارم: در لایه برای به هم چسباندن ورق شینگل، از چسب حرارتی استفاده می‌شود.
لایه پنجم: این لایه که از جنس سیلیکون است، بسیار محکم بوده و آخرین لایه شینگل است.
نکات قابل توجه

در این قسمت از نوشتار عایق بندی شینگل، مهم‌ترین عواملی که شما را قانع می‌کند تا از این نوع پوشش برای سقف‌های شیب دار امکان مختلف استفاده کنید را شرح می‌دهیم.

پوشش شینگل، امکان راه رفتن روی سقف ساختمان در موارد لازم مانند: تعمیرات و… را فراهم می‌کند.
عایق بسیار مناسبی در برابر آلودگی صوتی محیط بیرون و عدم تبادل دمای محیط بیرون با داخل ساختمان است.
می‌توان از پوشش شینگل، در هر محدوده جغرافیایی و در هر فصلی از سال، استفاده کرد.
رنگ‌بندی متنوع این پوشش، موجب می‌شود تا با نمای هر ساختمانی انطباق یابد.
مدت دوام آن به حدی طولانی است که تا حدود 50 سال می‌توان از آن استفاده کرد.
قابلیت آیرودینامیکی به کار رفته در این نوع از پوشش سقف‌های شیب‌دار، موجب افزایش پایداری سقف ساختمان در برابر تند‌باد‌ها و طوفان‌های شدید احتمالی می‌شود.
خسارت‌های مالی و جانی احتمالی در اثر بروز حوادث مختلف را به حداقل می‌رساند.

جمع بندی| عایق بندی شینگل

همان‌طور که دیدید، در این نوشتار با عنوان کردن تیتر‌های مقدمه، تاریخچه شینگل، کاربرد شینگل، لایه بخار‌بند، زیر‌شینگلی، مدل‌های شینگل، شینگل‌های پرفروش، مقایسه شینگل با سایر عایق‌ها، لایه‌بندی شینگل و نکات قابل توجه به معرفی عایق بندی شینگل پرداختیم. آیا شما نیز موارد دیگری را درباره این موضوع در ذهن دارید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

کلمه کلیدی: عایق بندی شینگل

ارسال دیدگاه
مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول