فن آوران عمران پاریز، تنها تولید کننده بخاربند با استفاده از تکنولوژی نانو و ذوب داغ مطابق با استاندارد CE اروپا

حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

91690401021

09120569287

بخاربند چیست و چرا استفاده از آن الزامی است؟

زمان مطالعه7 دقیقه

تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲تعداد بازدید : 78نویسنده : دسته بندی : بخاربند, عایق بخاربند
پرینت مقالـه

می پسنـدم1

اشتراک گذاری

اندازه متن12

بخاربند چیست و چرا استفاده از آن الزامی است؟

به طور کلی در یک ساختمان عواملی مانند رطوبت و گرما به دلیل داشتن چگالی کم به سمت بالا یعنی سقف حرکت می‌کنند. به همین دلیل معمولاً سقف‌های ساختما‌ن‌ها محل تجمع گرما و رطوبت موجود در ساختمان هستند و این امر باعث می‌شود تا سقف‌ها در مدت زمان کوتاهی دچار پوسیدگی و خرابی شوند. بخاربند یک نوع عایق است که برای خشک ماندن دیوارها و سقف‌های ساختمان به کار برده می‌شود. از وظایف اصلی بخاربندها این است که از آسیب رسیدن به سقف و دیوارها به علت وجود رطوبت جلوگیری می‌کنند. همچنین این عایق در سقف‌های شیب‌دار و معمولاً زیر پوشش شینگل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما سوال این است که آیا حتما باید از عایق بخاربند در ساخت ساختمان‌ها استفاده کرد؟ اصلا اهمیت استفاده از بخاربند چیست؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بخاربند چیست؟

بخاربند یک نوع عایق است که وظیفه اصلی آن جلوگیری از ورود رطوبت و گرما به دیوارها و سقف ساختمان است. این محصول متشکل از یک لایه میانی پلی اتیلن و دو لایه پلی استر بافته نشده است. ویژگی مثبت این عایق که باعث برتری آن نسبت به ایزوگام می‌شود وجود فیلم پلی اتیلن تنفسی در بخاربند است.

اهمیت استفاده از بخاربند برای تمامی نماهای ساختمان دو جداره نظیر چوب، کامپوزیت، سایدینگ، دیوارهای از پیش ساخته و تمام سقف‌های شیبدار نظیر سقف‌های سفالی، فلکسی، فلزی و … بسیار زیاد است. این محصول به گونه‌ای ساخته شده است که خاصیت خود را در موقعیت‌های سخت جوی نیز کاملاً حفظ می‌کند. این عایق با در نظر گرفتن ساختار و طراحی منحصر به فردی که دارد باعث جلوگیری از نفوذ آب، باران، رطوبت و برف که از درزهای جداره نما به دیوارهای اصلی ساختمان رسیده، می‌شود. همچنین این محصول باعث جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی سایر عایق‌های دیگر حرارتی از جمله پشم شیشه و … که در زیر سقف‌های شیبدار قرار دارند می‌شود.

خاصیت تنفسی آن باعث می‌شود تا رطوبت تبخیر شده کاملاً از آن عبور کند و این موضوع مانع بروز پوسیدگی و کپک در ساختمان شده و علاوه بر آن موجب افزایش طول عمر سازه بدنه، سقف و تأسیسات ساختمان نیز می‌شود. بخاربند را می‌توان روی هر نوع سقف و نمایی استفاده کرد و با در نظر گرفتن مواردی نظیر وزن و حجم بسیار کم و نیاز به حرارت برای نصب باعث افزایش صرفه‌جویی در هزینه‌ها، افزایش سرعت کار و همچنین سهولت اجرایی می‌شود. این محصول با استفاده از تکنولوژی لایه‌های بافته نشده از عبور و حرکت کردن هوای سرد و گرم در میان جداره‌ها، ترک‌ها و شکستگی‌های سقف و دیوارهای ساختمان جلوگیری می‌کند. به همین دلیل اهمیت استفاده از بخاربند بسیار زیاد است.

مزایا و اهمیت استفاده از بخاربند

هنگامی که شما در ساخت ساختمان خود از لایه بخاربند برای زیر سقف شینگل و دیوارهای ساختمان استفاده می‌کنید از ورود بخار آب و رطوبت به دیوارها و سقف ساختمان به ویژه در فصل بارندگی و سرما جلوگیری می‌کنید. عایق شدن ساختمان با این محصول ساختمان شما را به طور کامل از لحاظ بروز پوسیدگی و قارچ حفظ می‌کند. این عایق‌ها تقریبا 10 تا 30 برابر از سایر عایق‌های قیری و ایزوگام سبک‌تر سبک‌تر هستند و وزن و حجم بسیار کمی دارند. این محصول در هر متر مربع معادل 100تا 300 گرم است در حالی که هر مترمربع در عایق ایزوگام برابر با 3 کیلوگرم است.

از لحاظ نصب نیز بسیار آسان است و دیگر نیازی به شعلع جهت اتصال لایه ندارد. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی اشاره شد لایه بخاربند دارای لایه‌های تنفسی و آنتی باکتریال است که باعث تنفس دیوارها و سقف‌های ساختمان می‌شود و این امر ماندگاری و دوام سقف و دیوارها را به شدت افزایش می‌دهد و از پوسیدگی و خرابی آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین از لحاظ هزینه لایه بخاربند به نسبت سایر عایق‌ها بسیار مقرون به صرفه است.

عملکرد لایه بخاربند

همان‌طور که گفته شد بخاربند با استفاده از لایه‌های بافته نشده باعث افزایش استحکام سقف نسبت به عایق‌های دیگر مانند ایزوگام می‌شود و همچنین با خاصیت گردش هوا موجب می‌شود تا رطوبت سقف و دیوارها تبخیر شده و از ایجاد قارچ‌ها و کپک‌ها در سقف و لایه‌های دیوار جلوگیری می‌کند. روی هم رفته این موارد باعث افزایش طول عمر تأسیسات سازه بدنه، سقف و به طور کلی ساختمان می‌شود که این موارد اهمیت استفاده از بخاربند را نشان می‌دهند. عملکرد عایق بخاربند به‌گونه‌ای است که از یک سمت از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری می‌کند و از طرفی به عنوان یک روزنه به خروج رطوبت و بخار آب موجود در ساختمان کمک می‌کند. عایق بخاربند به راحتی بدون نیاز به حرارت روی هر نوع سطحی از سقف و نما نصب می‌شود.

بخاربند با به کارگیری تکنولوژی لایه‌های بافته نشده از نفوذ و عبور هوای گرم و سرد در میان ترک‌ها و شکستگی‌های موجود در بدنه ساختمان و سقف جلوگیری می‌کند و اینگونه از اتلاف 35درصد انرژی جلوگیری می‌شود. سطح بالایی این عایق برای آب بندی و هوابندی و سطح پایین‌تر آن برای تنفس ساختمان کاربرد دارد. بر خلاف دیگر عایق‌های بخاربند دارای وزن بسیار کمی است که یکی از مزیت‌های مهم بخاربند محسوب می‌شود. جهت نصب بخاربند می‌توان از میخ‌های مخصوص نصب عایق و یا چسب‌های پایه نفتی استفاده کرد.

دلایل اهمیت استفاده از بخاربند چیست؟

وظیفه اصلی که عایق بخاربند دارد این است که از نفوذ رطوبت، آب و باد از فضای بیرونی به داخل ساختمان جلوگیری کند‌ به دلیل وجود لایه تنفسی در ساختار این عایق رطوبت و بخار درون ساختمان که معمولا به شکل بخار آب در زیر سقف و بدنه ساختمان تجمع می‌کنند را به صورت یک طرفه از خود عبور می‌دهد تا بخارآب و رطوبت موجود بر روی سقف و دیوارها از خانه خارج شوند. این خاصیت تنفسی موجود در عایق بخاربند باعث افزایش طول عمر همه قسمت‌های داخلی ساختمان نظیر تأسیسات، رنگ، گچ‌کاری و عایق‌های حرارتی دیگر نظیر پشم سنگ، پشم شیشه و حتی وسایل موجود در داخل منزل می‌شود.

از طرفی این بخاربند‌ها امکان نفوذ باد و هوای سرد و‌گرم را به داخل ساختمان را از بین می‌برند و این امر از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. از دلایل دیگری که اهمیت استفاده از بخاربند را افزایش می‌دهد این است که این عایق‌ در برابر عایق‌های دیگر نظیر ایزوگام وزن بسیار کمتری دارد و به همین دلیل به تأسیسات ساختمان و سقف‌ها فشاری وارد نمی‌کند. از طرفی با جلوگیری از نفوذ باد، آب و رطوبت موجود در فضای بیرونی ساختمان از پوسیدگی و ایجاد لک روی دیوار و سقف ساختمان جلوگیری می‌کند.

استفاده از سیستم الیاف بافته نشده در دو طرف این عایق باعث شده است که مقاومت کششی این محصول بسیار افزایش یابد و در برابر پارگی ماندگاری و استحکام قابل توجهی داشته باشد. این محصول به دلیل انعطاف بالایی که دارد در همه زوایا و شیب‌ها قابل نصب هستند و این موضوع باعث سهولت نصب این محصول می‌شود.

کلام آخر اهمیت استفاده از بخاربند

در این مقاله با عایقی به نام بخاربند و همچنین اهمیت استفاده از بخاربند آشنا شدید. همان‌طور که گفته شد وجود رطوبت و بخار آب در ساختمان به دلیل چگالی کمتری که دارند به سمت بالایی دیوارها و سقف نفوذ می‌کنند و باعث ایجاد لک و پوسیدگی در سقف می‌شوند. استفاده از بخاربند بر روی سقف و نماهای خشک ساختمان باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه از فضای بیرونی باد، آب و رطوبت داخل ساختمان نفوذ نکند، بلکه رطوبت و بخار آب موجود در فضای داخلی ساختمان نیز از این عایق عبور کند و باعث پوسیدگی و خرابی تأسیسات ساختمان نشود.

ارسال دیدگاه
مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول